EENZAAMHEID (2021)

Het thema eenzaamheid laat niemand onberoerd. Joris van Casteren is er, misschien omdat hij wekenlang in de couveuse lag, afgescheiden van enig menselijk contact, door gefascineerd: in al zijn boeken komt het thema in verschillende gedaanten aan de orde. In 2018 trad hij aan als coördinator van De Eenzame Uitvaart, die overledenen zonder familie of sociaal netwerk een bijzonder saluut brengt met een persoonlijk gedicht. De wereld van eenzame mensen, die normaal volstrekt onzichtbaar is, ging hiermee voor hem open.

In Eenzaamheid biedt Van Casteren een uniek en persoonlijk inkijkje in zijn grote fascinatie, die in deze tijden van corona nog pregnanter is geworden. In een combinatie van wonderlijke anekdotes en maatschappelijke en literaire bespiegelingen belicht hij het raadselachtige verschijnsel eenzaamheid van verschillende kanten. Daarnaast is het ook een persoonlijk relaas over de liefde voor een celliste uit Philadelphia die een einde maakte aan zijn eigen eenzaamheid.'


Eerste reacties op Eenzaamheid:

  • 'Joris van Casteren behoort tot de stijlvolste non-fictie schrijvers die we hebben. Zijn journalistieke werk reken ik onverkort tot de literatuur. (.) Eenzaamheid is geen boek vol wetenschap en statistieken, het is opgezet in de trant van Cyril Connolly, de Britse schrijver die het model voor dit soort literaire journalistiek schiep: anekdotes, afgewisseld met wijsgerige en autobiografische beschouwingen.'
    Rob Schouten, Trouw.


  • 'Een beeldschoon boekje.'
    Friesch Dagblad.


  • 'Van Casteren op zijn best.'
    Onno Blom, Max Nieuwsweekend.


  • 'De meester van de verhalende journalistiek, zoals Joris van Casteren is er maar een.'
    Ruth Joos in Brommer op Zee.


  • 'Op handen gedragen non-fictie auteur Joris van Casteren, zelf benoemd 'speurder naar de geheimen van het waargebeurde', lijkt de geknipte man voor dit onderwerp.'
    De Morgen.


  • 'Eenzaamheid is een breekbaar boekje dat ingaat op een gevoel dat steeds meer mensen in zijn ban krijgt en dat op een nuchtere, afstandelijke en bijna eenzame manier wil exploreren.'
    Knack ****.


  • Humo **** .

  • `

Sinds november 2018 is Joris van Casteren coördinator van
De Eenzame Uitvaart.


BESTEL

MOEDERS LICHAAM (2019)

Piet van der Molen is een kinderloze vrijgezel die nooit heeft gewerkt en altijd thuis is blijven wonen, in het Zuid-Limburgse dorp Oirsbeek. Broers of zussen heeft hij niet. Na de dood van zijn vader verlangt moeder dat Piet diens plaats inneemt.

Als moeder in de snikhete zomer van 2013 overlijdt, besluit Piet haar in huis te houden. Hij blijft gesprekken met haar voeren, zijn verdriet is te groot. Tweeënhalf jaar later staan er twee agenten bij hem op de stoep. Een paar uur later kijkt de straat toe hoe mensen in witte pakken een gammele kist naar buiten takelen.

Gegrepen door dit voorval reist Joris van Casteren naar Oirsbeek af. Tussen Piet en hem ontstaat een wonderlijke vriendschap.

Moeders lichaam, geschreven in Van Casterens door verwondering en droge humor gekenmerkte stijl, is een onthutsend verhaal over liefde, rouw, trouw en bedrog. Tevens is het de kroniek van een kwijnend dorpsleven in een krimpregio, waar gemeenschapszin en sociale controle niet langer vanzelfsprekend zijn.


Eerste reacties op Moeders lichaam:

  • ‘Wat is de werkelijkheid zonder de verwondering van Joris van Casteren? Een meester in zijn vak.’ 
    Geert Mak
    .

  • ‘Een ontroerend en schitterend boek.’
    DWDD.


  • ‘Alleen Joris van Casteren kon dit meesterlijke boek schrijven. Een pronkstuk.’
    Peter Middendorp.



BESTEL

LELYSTAD (luxe editie, 2017, met nieuw hoofdstuk)

‘We zagen telefooncellen en bushokjes met verbrijzelde ramen. Bergen verpulverd glas fonkelden als kristal. In parkjes vatten plastic prullenbakken vlam, om te stollen in huiveringwekkende vormen. Op muren werden wilde letters met viltstift en spuitbus aangebracht. Het was een vreemd symptoom van iets onduidelijks, glorieus doorbrak het de uniformiteit. Wolfgang en ik besloten dat we ook aan vandalisme zouden gaan doen.’

In Lelystad doet Joris van Casteren verslag van zijn nieuwbouwjeugd, vol vandalisme en valse liefdes. Op hilarische wijze laat hij zien hoe het is om op te groeien in een gemaakte samenleving waar de menselijke maat uit het oog is verloren.
Hij beschrijft de troosteloze hofjes van zijn jeugd, bevolkt door Amsterdamse probleemgevallen en gesjeesde zakenlieden. Tegen beter weten in proberen de pioniers met goede bedoelingen het ideaal van een nieuwe samenleving overeind te houden.
De stad waar zijn progressieve ouders in 1976 vol goede moed naartoe trokken en waar Van Casteren opgroeide, werd geen voorbeeldgemeente, maar veranderde in de meest ongewenste plek van Nederland, geteisterd door criminaliteit en leegstand.
Lelystad gaat verder waar de roman ophoudt. Het is een hoogsteigen mengvorm van reportage, autobiografie en geschiedschrijving. Een onweerstaanbare, tot nadenken stemmende rite de passage, over de effecten van opgroeien in een gemaakte samenleving waar de menselijke maat uit het oog is verloren.

>> Shorlist M.J. Brusseprijs 2010

>> Toplijst Ako Literatuurprijs 2009

  • 'Briljant.' *****
    De Volkskrant

  • 'Dit is een zeer geslaagd boek'
    Kees 't Hart, De Groene Amsterdammer

  • 'Van Casteren lapt het 'm weer. En wel met zoveel flair,
    dat ik wou dat ik Joris van Casteren was.'
    Daniëlle Serdijn, De Beste Boeken van 2008, De Volkskrant


  • 'Een van de topauteurs op het gebied der literaire non-fictie.'
    Atte Jongstra, De Beste Boeken van 2008, NRC Handelsblad


  • 'Net zo vreemd, wreed ironisch en hartverscheurend als
    De Avonden
    .'
    Pieter Hoexum, De Revisor

  • 'Een prachtig boek'
    Bert Wagendorp, De Volkskrant

  • 'Lelystad is een perfect tijdsbeeld van de jaren 70, 80 en 90.'
    NRC Next

  • 'Onderkoeld en meesterlijk opgeschreven'
    Maarten Doorman, De Volkskrant

  • 'Niets blijft de lezer bespaard, maar hij wordt gered door de
    nuchtere toon, de kale stijl van Van Casteren.'
    Het Parool

  • 'Het beeld dat van Lelystad oprijst is dat van een sociale
    nachtmerrie, een openbare inrichting.'
    NRC Handelsblad

  • 'Het boek leest als een trein. De stad mag trots zijn op zo'n geschiedschrijving.
    Joris van Casteren verdient een Stadhuispenning.'
    Flevopost

  • 'Lelystad is prachtig.'
    Leeuwarder Courant
  • 'Even schrijnende als hilarische poldergeschiedschrijving.
    Van Casterens werk doet verlangen naar meer.'
    Nieuwe Revu


  • 'Prachtig verhalende geschiedenis.'
    Historisch Nieuwsblad.

  • 'Een boek dat eigenlijk zijn weerga niet kent in de hedendaagse
    Nederlandse literatuur.'
    Ons Erfdeel.


Alle boeken




BESTEL

Lees hier een hoofdstuk uit Lelystad